donderdag 9 april 2015

11 tot 15 december 1978, ASW computer fabriekscursus in Sherborne, Dorset, Engeland

Na de eerste sonar (theorie) cursus in Parijs vertrokken we in december naar Sherborne in Engeland voor de fabriekscursus van de ASW computer.
Ik had een redelijke auto, een Citroen CX, en drie collega's wilden wel meerijden, Ton Boumans, Tjebbe Hoekstra en nog een collega waarvan ik me de naam niet kan herinneren.
Van Den Helder naar Calais, met de snelle Hoovercraft naar Dover en daarna het ritje naar Sherborne.

De Engelse instructeur, hij was trouwens niet overtuigd van de betrouwbaarheid van de computer, was duidelijk serieuzer dan de Fransen in Parijs. Hier geen uitgebreide lunches met wijn maar een degelijke pub lunch.
Daar tegenover stond een veel gezellliger accomodatie in het Half Moon Hotel. Het klikte met de vaste klanten en de dames die in het hotel werkten.
We zijn 's avonds nog eens uitgenodigd thuis. Dat was ergens op het platteland en toen ik 's avonds laat weer terug op weg was naar het hotel kwam er opeens een auto ons tegemoet rijden aan onze kant van de weg. Gelukkig kreeg ik op tijd door dat we in Engeland waren en ging snel aan de goede linker kant rijden.

Dat we daar naam hadden gemaakt bleek het jaar erop toen ik weer in de buurt was. We waren toen met een Lynx in Yeovil met Krijns en Onrust die vanaf het vliegveld Yeovilton deklandingen maakten op een Engels fregat.
Ik stapte toen in de stad waar ik nog nooit was geweest een willekeurige pub binnen en werd daar gelijk aangesproken door een man die vertelde dat hij me herkende. Ik zei dat dat onmogelijk was omdat ik daar voor het eerst was waarop hij antwoordde dat ik toch een Nederlander was die Koos heette.
Bleek dat de man een vaste klant was van het Half Moon hotel. Die week dat wij Nederlanders daar doorbrachten hadden we naam gemaakt. Hij vroeg me of ik Janet, die toen in het hotel werkte, al had ontmoet. Ik antwoordde ontkennend waarop hij de telefoon nam en haar opbelde. Een uur later stapte ze binnen.
Over die belevenissen later meer in het blog.






Hier hebben we een weekje mogen verblijven.


De enige foto die ik heb gemaakt van de kamer die ik deelde met Tjebbe Hoekstra. Het was blijkbaar tijd voor een bakkie koffie.

Rechts op de foto mijn auto, de witte citroen wachtend om aan boord te gaan. Ik herinner me dat je in een soort vliegtuigstoelen zat en die hoovercraft ging behoorlijk te keer. Van die korte harde klappen op het water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten