zondag 19 april 2015

1979, Culdrose, eerste keer torpedo's droppen met een nederlandse Lynx.

Vanaf Yeovilton vertrokken we dus 's morgens vroeg naar Culdrose om daar de eerste torpedo drops met een nederlandse Lynx uit te voeren.
Dat ging niet helemaal goed want bij het afwerpen sloeg een activerings kabel tegen een cabin window die een scheur veroorzaakte maar gelukkig heel bleef.

Om het nuttige met het aangename te verenigen hebben we ook nog een mooie navigatie vlucht gemaakt. Iwan Krijns was een paar keer helemaal enthousiast als hij weer een oude stoomtrein zag.

Het viel ons op dat er heel veel zeilschepen in de havens lagen en weer terug in nederland begrepen we waarom; Na ons vertrek werd de Fastnet zeil race gehouden en precies die keer werden de 305 deelnemende jachten op de derde dag overvallen door een zware storm waarbij 18 zeilers en 3 redders het leven lieten. Alle beschikbare helicopters zijn toen ook ingezet. https://en.wikipedia.org/wiki/1979_Fastnet_race

Mijn vrienden waren inmiddels ook verder gereisd en sliepen in Falmouth. Toen ik vrij was kwamen ze me bij de poort oppikken.
Na een avond stappen werd ik op een morgen gewekt door de vliegveld omroep die gelijk na overal ompraaide "PO de Borr telephone at the main gate". Ik kon eigenlijk helemaal niet geloven dat het voor mij was maar het werd een paar keer herhaald dus ik ben maar even gaan kijken.
Kreeg ik Janet uit Sherborne aan de lijn die het niet leuk vond dat ik was vertrokken was uit Yeovilton. Voor mij was het een leuke avond geweest verder niet maar zij had grotere plannen en toen ze mij niet kon bereiken op Yeovilton heeft ze uitgevonden dat we door waren gevlogen naar Culdrose.
Ze had de dag ervoor de hele avond gebeld maar ik was de wal op. Vooral Krijns en Onrust waren veel lastig gevallen dus niet echt blij.
Ik had haar ook niets beloofd en heb dat haar ook goed duidelijk gemaakt.

Dat toeval niet bestaat bleek een aantal jaren later toen Tjebbe Hoekstra na jaren afwezigheid bij Vlitech was gaan werken en daardoor ook weer op De Kooy belandde. Hij had een slaapplaats nodig en huurde daarom door de week een kamer bij mij. Hij vertelde dat hij een aantal jaren in Engeland had gewoond en daar getrouwd was geweest met een Engelse. Ik was dan ook stomverbaasd toen ik op een gegeven moment in Anna Paulowna thuis werd gebeld door de ex van Tjebbe die hem wilde spreken en dit dezelfde Janet bleek te zijn.


Foto's gemaakt tijdens een navigatievlucht langs de kusten van zuidwest engeland


Weymouth, voor veel oud marinemannen een bekende stad.

Falmouth









Geen opmerkingen:

Een reactie posten