donderdag 30 april 2015

30 maart tot 2 april 1981 banenmarkt Amsterdam met de van Galen

Misschien wel mijn mooiste korte reis tijdens een detachering aan boord van de van Galen.
Omdat we niet genoeg Lynxen vlieggereed hadden werd er een Lynx aan boord van de van Galen gehesen voor de banenmarkt in Amsterdam.
Een mooie trip van Den Helder naar Amsterdam en op een prachtige locatie, de Ruyterkade, afgemeerd.
Onze taak was de heli 's morgens naar buiten en aan het einde van de middag weer naar binnen te rangen.
Daarnaast bij tourbeurt uitleg geven aan de bezoekende scholieren.
Aan boord was ook Piet Jooss die me al gelijk de eerste dag tegen lunchtijd vroeg mee te gaan de wal op om "sigaren te kopen". Ik begreep eerst niet waarom hij me mee vroeg maar het werd me snel duidelijk toen hij regelrecht naar een oud bruin café liep. Het bier vloeide daar rijkelijk en er stonden mosselen, volgens de eigenaresse niet zo lekker als haar eigen mossel, op het menu.
Het duurde wel even voordat Piet zijn sigaren had want we waren maar net op tijd terug om de heli binnen te zetten.
Slopende dagen want in zo'n haven stad blijf je 's avonds niet aan boord. Piet haakte wel na een paar dagen af want zijn vrouw was onverwachts ziek geworden.

Ik heb er behoorlijk wat enthousiast gekregen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten