donderdag 7 mei 2015

Na de eskader reis met de Ruyter werd de BVP 19 augustus 1981 geplaatst aan boord van de Callenburgh



De BVP met Freek prins, Koos de Boer, Peter Kool, Terry van der Woude, Peter van de Reep en Peter Bleeker


http://onzevloot.weebly.com/hrms-callenburgh-f-808.html


Na het zomerverlof werd met het eskader op 26 augustus zee gekozen voor deelname aan de Britse Navy Days in Plymouth. Vervolgens werd van 8 tot 18 september deelgenomen aan de NAVO-oefening Ocean Safari 1981. De najaarsreis met het eskader werd gemaakt tussen 19 oktober en 13 november naar de Golf van Biskaje om hierna de rest van het jaar in Den Helder afgemeerd te blijven.

Toen de bemanning op 4 januari 1982 van winterverlof terugkeerde kon niemand vermoeden dat het jaar 1982 voor de Callenburgh een bewogen jaar zou worden met hoogtepunten en helaas enkele trieste gebeurtenissen.

Op 8 februari werd met het eskader naar zee vertrokken in het teken van de 200-jarige handelsbetrekkingen tussen Nederland en de Verenigde Staten. Op 12 februari kreeg Hr.Ms. Van Speijk opdracht assistentie te verlenen aan het in een vliegende storm doormidden gebroken Griekse motorschip Victory dat zich 500 mijl ten noorden van het eskader bevond. Omdat bleek dat alleen helikopters uitkomst konden bieden werd enige uren later besloten ook de Callenburgh naar de plaats des onheils te zenden om als reddingsplatform te dienen. Zestien mensen konden worden gered en de heli van de Callenburgh kon één overledene bergen. Helaas waren die nacht reeds zestien zeelieden omgekomen. De volgende dag moest bij windkracht 12 de actie worden afgebroken. Hierna werd koers gezet naar de Azoren waar de Griekse overlevenden op 15 februari aan land werden gezet. Na het olieladen werd koers gezet naar St. Thomas en St. Croix voor een rustdag. Het weekeinde hierna lag het schip in San Juan. Hierna werd het eskader in een gastvrij Fort Lauderdale ontvangen met uitstapjes naar Disneyworld, Cape Canaveral en de moerassen van zuidelijk Florida. Van 9 tot 12 april bezocht het eskader Norfolk. Aan ontspanning was geen gebrek. Zo waren er diverse bustrips, onder nadere naar Washington, en werd kennis gemaakt met gastgezinnen. Toen het vertrek wegens de weersomstandigheden met een dag moest worden uitgesteld werd dit met luid gejuich begroet. Helaas was er ook grote verslagenheid toen bekend werd gemaakt dat de boordhelikopter van de Zuiderkruis was verongelukt en dat er één dode te betreuren viel.
Van 14 tot 20 april lag het schip in Baltimore dat later de beste stad van deze trip bleek te zijn. New York (22 tot 26 april) werd het hoogtepunt waar het eskader met saluutschoten werd onthaald. Vervolgens werd als laatste haven Halifax (6 tot 10 mei) bezocht dat in het teken stond van de presentatie van de standaardfregatten. Op 19 mei keerde het eskader terug in de thuishaven om vervolgens aan de nationale vlootdagen deel te nemen.

Na het zomerverlof werd van 23 augustus tot 19 september aan de eskaderreis deelgenomen met daarin de oefening Silver Nut en de NAVO-oefening Northern Wedding. Op zaterdagmorgen 19 september tijdens het binnenlopen van de Helderse marinehaven raakte het schip in zeer dichte mist teveel aan de westzijde van de lichtenlijn en schoof enkele meters over de bodem waardoor de sonardome en de schroefbladen werden beschadigd. Dit had grote gevolgen voor het vaarprogramma en lag het schip van 27 september tot 6 oktober op de Rijkswerf in dok VI voor reparatie. Zonder schroeven werd het schip die dag vleugellam langs steiger 18 afgemeerd.
Foto









Toen er nog iets te vieren viel. Hier wordt taart gegeten met sensoroperator Theo Schreurs en vlieger Peter Roozendaal voor de crash.
 Terwijl de Callenburgh in de haven lag werd de vliegploeg met helicopter aan boord van de Zuiderkruis gedetacheerd. Bij een nachtvlucht vanaf de Zuiderkruis is de Lynx gecrasht.


Na dieptepunten een hoogtepunt in New York met 200 Nederlanders op de fiets voor een tocght door New York




Mijn ervaringen aan boord van de Callenburgh heb ik in een ander blog beschreven die te lezen is door op de volgende link te klikken:

vaarperiode aan boord van de Callenburgh


Geen opmerkingen:

Een reactie posten