dinsdag 21 april 2015

1979, VSQ 7 introductie SH14B

met Willem Tent bij de kist voor de vlucht. op de achtergrond het gebouw van VSQ 860 in aanbouw.


In dit jaar werden de eerste SH14 B's, Lynxen met sonar overgevlogen vanuit Frankrijk waar de sonar werd ingebouwd.
De boekwerken waren nog niet gereed, VLITECH was nog druk bezig en we kwamen wel voor verassingen te staan. "Super sensoroperator" Achterdenbosch ging mee naar Frankrijk om de kisten op te halen samen met een vlieger, tacco en mecano. Er was geen plaats voor een radiomonteur en er was dus geen gelegenheid extra kennis op te doen of om de sonar goed te testen.
Om de sonar vliegend te mogen bedienen moest ik mee met Achterdenbosch om de bevoegdheid te verkrijgen in verband met het nog niet beschikbaar zijn van voldoende sensoroperators. Eenmaal in de lucht zette hij de intercom op Private en zei tegen mij dat het voor mij eigenlijk niet nodig was vanwege mijn fabrieksopleiding maar het moest wel officieel gebeuren vandaar. Tegelijkertijd had hij een aantal vragen omdat hij minder bekend was met de sonarinstallatie.


Mij was verteld dat ik de aangewezen persoon zou zijn om als eerste te gaan varen. Omdat de sonarkisten nog niet operationeel waren en men wel een Lynx mee wilde sturen met een oost reis ging er een A lynx aan boord. Ik mocht niet mee en Bart Oegema, die totaal geen liefhebber was, werd aangewezen. Hij nam na die reis ook ontslag omdat het varen hem niet was bevallen.
Ik had ruim de pest in, ik moest nog even geduld hebben.
Natuurlijk was het logisch omdat ook de andere bevoegde radiomonteur, Willem Holsappel, niet beschikbaar was. Hij was samen met Hans van Maanen en  Jan van Toorn aangewezen om de eerste opleiding sensoroperator te volgen. Men wilde bepalen welk dienstvak geschikt was.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten