maandag 16 maart 2015

Bemanning Poolster in 1974 en anekdote van Karel Verhoosel

Een anekdote van Karel Verhoosen na de reis naar Las Palmas, Cadiz etc.

Sjef had in Las Palmas een projector gekocht en die had hij in de doos (garantiebewijs bovenop). Ik had ook een projector in m’n kast staan (voor bepaalde filpmjes) en had daar nog nooit problemen mee gehad. Van de 2 douaniers (groene) die meestal bij ons aan boord kwamen (ex-MATR 1 Van Gent en Ome Jaap) had ik dat weleens gehoord dat je die gewoon in je kast moest zetten.
Na die reis kwam de Zwarte Bende aan boord, omdat we uit een Europees land (Cadiz) kwamen en daarvoor in Landen waren geweest waar ze drugs verkochten en zodoende andere invoerregels stonden voorgeschreven.
De douaniers waren ze met een paar man bij ons in de hut geweest en niets gevonden, alleen de projector van Sjef. Maar toen ze uit de hut wilden gaan struikelde de laatste man over het drempeltje en greep zich vast aan de tafelrand en die was niet zoals in de andere hutten. Wat hadden ze gedaan? KPLHOFM Sjef en KPLKOK Nico hadden in de U-balken van het tafelblad een paar harboardplaten gelegd en die volgestopt met sloffen sigaretten en flessen sterke drank. Ze hadden mij niets verteld omdat de douane altijd bij mij op het bureau de formulieren afstempelde, maar voor de rest wist iedereen in de hut ervan.
Ik werd opgebeld door KPLTLG Rob Flierboom die mij vertelde dat ik onmiddellijk in de hut moest komen en vuilniszakken moest meebrengen. Ik weet nog dat Ome Jaap zei: “dat ziet er niet goed uit”.
Ik kwam in de hut en de vloer lag bezaaid met sloffen sigaretten en flessen drank. Ik moest m’n kasten en laden (onder het bed) openmaken en alhoewel mijn projector gewoon in de kast stond, werd daarvan niets gezegd.
De vraag werd gesteld: “Van wie is al dit spul?”. Van niemand dus en vervolgens werd het al het spul in beslag genomen en afgevoerd in vuilniszakken. Van Sjef hoorde ik later dat hij zijn spullen had teruggekocht van de douane in Amsterdam tegen een aanzienlijk bedrag + boete.

Foto's van een alle hens afkomstig van Karel Verhoosel  met veel collega's die tijdens mijn vaarperiode aan boord zaten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten