dinsdag 17 maart 2015

Poolster, berging van Canadese Seaking.

Tijdens een oefening voor de Nederlandse kust kregen we de melding dat een Canadese Seaking een noodlanding had gemaakt op het water.
De Poolster er op af om de kist te bergen.
Omdat de flotation gear de kist maar een bepaalde tijd boven water zouden houden werd besloten de bladen af te zagen. Dus een paar vliegtuigmakers algemeen met de schouw ernaartoe en aan het werk.
Eenmaal naast de Poolster werd de haak van de kraan vastgemaakt aan de rotorkop  en enigszins aangetrokken waardoor de kist tegen de romp van de Poolster werd aangedrukt. ook werd nog een touw om de staart vastgemaakt.
Dit alles omdat de kraan niet ver genoeg kon worden uitgedraaid om de kist vrij van de Poolster te houden.
Voor ons vliegtuigmakers was dit al een triest gezicht omdat we zagen dat de kist behoorlijk beschadigd werd nadat hij zo netjes in het water was gekomen.
Na een tijdje kwam de Breeveertien om de kist over te nemen, aan dek te hijsen en naar Den Helder te brengen.
De haak van de kraan van de Breeveertien werd ook bevestigd aan de rotorkop en langzaam werd de kist overgenomen van de Poolster.
Men had echter vergeten op tijd het touw om de staart los te maken en toen de Breeveertien begon te trekken hoorden we alles kraken en werd natuurlijk de staart beschadigd voordat het touw werd gevierd. Wij als vliegtuigmakers zagen dit allemaal met lede ogen aan.
De kist is naar het MLTB op De Kooy gebracht.



Netjes geland en helemaal intakt.
Foto's met dank aan Karel Verhoosel.

Omdat gevreesd werd dat de flotationgears de kist niet lang genoeg boven water zouden houden werden de bladen afgezaagd  om de kist eenmaal tegen de Poolster aan met de kraan boven water te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten