donderdag 12 maart 2015

1974, Poolster, torpex met de wasp en Willem geeft een klap.

In het begin hadden we twee waspen aan boord met twee vliegers en twee mecano's Willem Hermes en Kees Pippel. Twee tegenpolen. Kees was rustig en zachtaardig en Willem moest je niet boos maken want dan had je kans op een dreun. Ik weet dat Willem de vlieger Rous een dreun had gegeven maar ik was er niet bij. Ik meen ook dat het verhaal was dat Rous iets te lang doorzeurde bij Willem dat hij naar bed moest omdat hij dronken was en dat die toen een mep gaf. Willem was net als Gerrit de wasbaas liefhebber van kleine glaasjes.

Hier volgend het getuigenverslag van Karel Verhoosel:

Ik herinner mij nog de “rechtse hoek” die Willem uitdeelde aan Rous in het KPL’s-verblijf. Als verzachtende reden werd aangevoerd dat dit kwam omdat hij diezelfde dag een verstandskies had laten trekken en ‘s avonds aan de tap werd volgegoten met cognac. En dat was ook zo, want ik was toen tapbaas en Willem kreeg de ene na de andere cognac aangeboden; ik denk dat er wel een stuk of 10 glaasjes voor hem stonden. Daar werd daarna (ook niet door Rous) over gesproken en na een vliegverbod van Willem van een paar dagen vlogen ze weer samen.

De Wasp staat gereed voor take off met torpedo's.
Dat betekende geen mecano aan boord, mecanostoel verwijderd en hoist en deuren gedemonteerd.
Verder een geringe hoeveelheid peut ivm het maximum gewicht.

Zoals ik eerder meldde was de Poolster een echt veelzijdig oorlogsschip met sonar, dieptebommen en de wasp als torpedodrager.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten