zaterdag 21 maart 2015

21 juli 1975, geplaatst aan boord van Tjerk Hiddes

Na twee maanden plaatsing op De Kooy van 22 mei tot 20 juli 1975 werd ik geplaatst op de Tjerk Hiddes. Dat was even wennen na de luxe van de Poolster met bijvoorbeeld een viermans slaapverblijf voor de BVP. Op de Hiddes moest je een slaapverblijf delen met als ik me goed herinner 60 man, een heel klein korporaals verblijf voorin en een heel klein BVP kantoor.
Na de MLM kwam er wat meer ruimte op de van Speijk fregatten.
Ook moest ik wennen aan het vliegdek en de hangaar. Op de Poolster klapten we de hekken na het uitvaren en haalden we ze weer op voor binnenkomst. Nu moest dit elke keer gebeuren voor en na vliegrol.
Op de Poolster reden we de wasp als we er maar een aan boord hadden met gespreide bladen naar binnen.
Daar ook geen gulden schot met de kabels om de kist te rangen.
Maar alles went snel en ik vond dat de Tjerk Hiddes weer veel rustiger was met slecht weer dan de Poolster.

Deze vaarperiode had ik als chef BVP Fred Stada, als elekromonteur Henk Wiggers en Peter Houterman zat ook in deze BVP.
De vlieger die eerste reis was den Ouden.

25 juli voeren we uit voor een maand opwerkperiode en voor een van de eerste vluchten werd ik door de vlieger den Ouden geroepen. Hij had een klacht, storing op de UHF.
Was snel opgelost, even de squelch switch omgezet. Begon hij te klagen dat ik de kist niet goed geinspekteerd had. Je begrijpt dat hij niet mijn favoriete vlieger was.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten