maandag 30 maart 2015

26 oktober 1975 niet geplande overplaatsing vanaf de Tjerk Hiddes door opname MHO.



Marine hospitaal Overveen. Van vertigo en een ruggemergpunctie naar hernia.

Tijdens de laatste oefeningen op de Noordzee met de Hiddes ging er opeens iets mis.
Ik stond met de vouwstok met blad in de hand tijdens het vouwen toen opeens de hele wereld begon te draaien. Ik moest snel een collega roepen om de vouwstok over te nemen.
Een aantal minuten lang bleef alles draaien en toen dit voorbij was voelde ik me lange tijd misselijk.
Dus naar de ziekenboeg en daar werd samen met de vlieger Zurcher besloten dat ik na binnenkomst naar het Marine hospitaal in Overveen zou gaan voor onderzoek.
Ik dus de maandag na binnenkomst naar Overveen. In het hospitaal aangekomen vertelde ik in de polikliniek dat er een afspraak was gemaakt vanuit de tjerk Hiddes. Er was hier echter niets bekend.
Na veel heen en weer gebel kreeg ik te horen dat ik me niet in de polikliniek had moeten melden maar dat ik werd verwacht bij afdling opname. Goeie ouwe Zurcher had dat dus blijkbaar geregeld zonder mij in te lichten.
Ik maakte kennis met jonkheer Boreel, de neuroloog daar om "geboreliseerd" te worden. Er werd snel een bedje geregeld en een "ziekenhuis uniform" en men begon met verschillende onderzoeken.
Ik was blijkbaar toch wel heel gezond want in eerste instantie kon men niets vinden en uiteindelijk moest ik een ruggemerg punctie ondergaan om ruggemerg vocht te kunnen onderzoeken. dit om te zien of het wel goed zat met die paar hersencellen van me.
Boreel had een nieuwe assistent dus dit was blijkbaar een goede gelegenheid om hem ervaring op te doen want hij moest de punctie uitvoeren. Het ging allemaal niet echt vlotjes maar uiteindelijk lukte het hem om ruggemergvocht af te nemen en na onderzoek bleek ook dit vocht niormaal te zijn.
Men had gewaarschuwd dat ik na afloop, na een nacht plat ligggen, hoofdpijn zou kunnen hebben maar het kon allemaal geen kwaad.
De volgende dag echter had ik opeens een felle pijn vanuit mijn rug naar mijn voet. Intussen was de diagnose een virus infectie aan het evenwichts orgaan, vertigo, iets wat vanzelf overgaat.

Ik werd naar huis gestuurd met de mededeling dat de pijn een soort inbeelding was en dat het onmogelijk was dat dit kwam door de ruggemerg punctie. Inmiddels was ik zeer tegen mijn zin wel overgeplaatst van de Hiddes naar SMD.
Uiteindelijk na veel ontkenningen en veel onderzoeken later bleek dat ik wel degelijk een hernia had opgelopen maar daarover en mijn ervaringen in het ziekenhuis in een volgend blog aflevering.


1 opmerking:

  1. Ik ben een lange tijd aan het lijntje gehouden door Boreel maar uiteindelijk geopereerd aan de hernia door proffessor Matricali in Leiderdorp. Verbetering maar wel altijd rugproblemen blijven houden.
    Ik denk dat ik je herinner van de Poolster.
    Groeten uit Chiang Mai, Thailand

    BeantwoordenVerwijderen