vrijdag 20 maart 2015

22 mei 1975 overplaatsing van Poolster naar VSQ860 omdat de Poolster in onderhoud ging.

Ik dacht even een rustige walplaatsing te hebben na de overplaatsing van de Poolster naar VSQ 860 maar toen ik op een maandag morgen van huis kwam moest ik me gelijk bij Veentjer de CDT melden.
Er was weer eens een radiomonteur uitgevallen en Veentjer vertelde me gelijk een vliegoveral aan te trekken om op te vliegen aan boord van een fregat voor de kust.
Het fregat was schip van de wacht en die week waren er HDO/VDO kwalificaties aan boord.
Ik vertelde Veentjer dat ik niets bij me had en 40 km naar huis rijden was ook geen optie.
Veentjer vertelde dat ik aan boord alleen maar zonodig een handtekening moest zetten en me verder niet met vliegoperaties hoefde te bemoeien.
Ik moest maar een tandeborstel, een handdoek en onderbroek aan boord regelen.

Dus een vliegoveral, helm en zwemvest geregeld en ingestapt. Eenmaal aan boord lichtte ik de mannen van de BVP in en ik meen Herman Hofte had een luie stoel in de hangaar staan waarin ik rustig mijn meegebrachte krantje kon lezen.
Jimmy Zwitser, de chef BVP kwam me echter al snel vertellen dat ik de normale radiomonteur taken zoals de telebrief inpluggen, torpex e.d. moest vervullen ondanks dat het een dubbele BVP was en de andere mannen helemaal geen probleem hadden dit te doen.
Ik hem nog eens uitgelegd dat hij hoog en laag kon springen maar dat volgens Veentjer enkel mijn aanwezigheid op prijs zou worden gesteld en dat ik geen intentie had om zonder enige extra kleding mezelf vuil te maken.
Jimmy was furieus en schreeuwde zelfs dat ik dan wel kon vertrekken waarop ik hem antwoordde dat ik daar op de Noordzee moeilijk kon afstappen.
Jim had ook geen steun van zijn mannen want die vonden het prachtig en deden alles om het mij naar de zin te maken.
Intussen was er een bedje geregeld in de ziekenboeg en maakte ik me op voor een weekje aan boord totdat ik aan het einde van de dag opeens een melding kreeg dat ik af zou vliegen met een heli van VSQ 860.
Eind goed al goed

Toen hadden we nog wat materiaal om formatie te vliegen.
8 wasp's en 4 Agusta Bell's in formatie boven Noord Holland.
Ik mocht meevliegen in de Wasp 244, mooie ervaring.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten