donderdag 5 maart 2015

Poolster, 1974, mariniers wegbrengen naar Narvik voor koudweer training.

Na de Middelandse zee trip moesten we even naar Den Helder om mariniers op te pikken. Een multifunctioneel schip toch. Om de mannen te accommoderen werd het middenschip volgezet met stretchers waar de mannen op moesten slapen. Om te slapen hadden ze wel heel wat bier te nuttigen. Het was niet echt mooi weer op zee en er werd heel wat gekotst.
Zo voeren we rechtstreeks naar Narvik om ze af te zetten.
Overdag in de luwte van de fjord en wat zon viel het mee met de temperatuur en in de kroeg was het ook prima maar ik vond het wel vreemd dat de mensen daar binnen kwamen met dikke kleding totdat we na een paar alcoholische versnaperingen hadden genoten de deur uitstapten. Gelukkig konden we snel in een taxi stappen anders was ik dood gevroren in de kleding die ik had meegenomen voor de Middelandse zee trip..

Hierbij een anekdote van Karel Verhoosel:

Op de terugweg van Narvik meen ik dat er op donderdagavond 3 officieren werden overgeplaatst en aangezien uiteten met een slingerend schip niet welkom was, werd door De Haan een andere koers uitgezet (52 mijl uit de koers), waardoor we niet vrijdagavond maar zaterdagmorgen binnenkwamen in Den Helder.
 
Arie Bijl had de opdracht gekregen een uitgebreide rijsttafel te maken voor dat uitetentje. En jammergenoeg kon hij dat niet voor het hele KPL’s-verblijf doen (want daar waren ongetwijfeld moeilijkheden van gekomen), maar hij had aan iedereen uit onze 8-mans hut1) gevraagd om diezelfde avond om 20.00 in de hut aanwezig wilde zijn in net uniform, tenslotte was hij de hutoudste. Omdat ik een stapmaat was van Arie, wist ik wat hij van plan was, maar verder wist niemand dat.
Hij had overal wat extra’s van gemaakt en vanaf 1800u die middag ging de deur van onze hut op slot, want er moest gewerkt worden. Schoonschippen, slingers ophangen, tafel netjes dekken etc. 
Ik heb om iets voor achten de collegae uit het verblijf gehaald en blijkbaar dacht iedereen dat we van de één of ander een donderspeech zouden krijgen, omdat er op de vorige reis iets was voorgevallen wat niet door de beugel kon. (smokkel)

Groot was de verbazing toen in de half-verlichte hut een prachtige rijsttafel op tafel stond met alles erop en eraan. Jammergenoeg heb ik er geen foto’s van, maar het is wel gebeurd. 


Onderweg van de Middelandse zee naar Den Helder  met de pony vlieggereed op dek en een jager achterlangs passerend

De Noorse kust in zicht

Ofot fjord

Narvik, geen wereld stad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten