vrijdag 6 februari 2015

Cursus telexonderhoud bij MEOB Oegstgeest

Na de crypto apparatuur cursus op Erfprins kregen we als onderdeel van de brevetopleiding ook nog een cursus onderhoud telex, op het MEOB Oegstgeest. We moesten daar een telex tot op het laatste veertje of palletje demonteren en daarna weer monteren. Toen ik die voorraad onderdelen zag liggen vreesde ik dat het me nooit zou lukken die telex weer in elkaar te krijgen maar wonder boven wonder lukte het en hij werkte ook nog.

De middagmaaltijd genoten we in het restaurant van het MEOB en dat was best goed. Slaapplaats hadden we op MVKValkenburg in een van de C barakken.
Wordt ik op een morgen wakker, zie ik allemaal vreemden om me heen waarop ik aan hen vroeg "ik zie jullie voor het eerst, wat doen jullie hier? Het antwoord was "dit is onze kamer maar wat doe jij hier"?  "Dit is toch de laatste kamer rechts"?, vroeg ik. Dat klopte maar het was niet het baraknummer waar ik hoorde.
Ik begreep dat ik in het verkeerde bed lag en zocht naar mijn kleren maar die lagen niet op die kamer. Stond ik daar in mijn onderbroek in de verkeerde barak. Ik kon wel door de grond zakken van schaamte. Er stond niets anders op dan in mijn onderbroek naar buiten en maar zo snel mogelijk naar mijn eigen barak gerend waar netjes mijn kleren lagen.
Ik heb die nacht dus geslaapwandeld. Ben midden in mijn slaap uit bed gestapt en een wandeling langs de weg gemaakt en in een andere barak in eenzelfde kamer in eenzelfde bed geklommen.
Slaapwandelen had ik daarvoor thuis wel eens gedaan en het is me later nog een keer overkomen aan boord van de Poolster.

Goed voor 25 gulden toelage per maand tot en met de rang van sergeant.

Tijdens de brevet opleiding konden we een verzoek indienen voor de korporaalstest, mijn eerste.
Dus Ted en ik hebben dat gedaan en voor de test zei ik tegen ted dat ik een paar dagen ging studeren. Ted zei dat ik dat niet hoefde te doen want ik had toch geen kans, ik was veel te jong, het ging vooral om ancienniteit en er waren zoveel voor me. Ik wilde echter niet teveel afgaan met slechte cijfers en ben toch even de boeken ingedoken.
Kregen we op een gegeven moment de uitslag waarbij bleek dat ik was aangewezen voor de kaderschool.
Dit was een moeilijk moment want Ted was mijn beste vriend en collega en hij zat er niet in. Ik had daar een behoorlijk dubbel gevoel bij. Ted was ouder en ik gunde het hem.
De kaderschool is voor mij wel een maand uitgesteld omdat ik de cursus af moest maken.

Ik had nooit verwacht dat ik  zou worden aangewezen want ik dacht dat ik de test slecht had gemaakt.
Dit klopte bij de test voor algemene militaire zaken en dat was in mijn geval helemaal niet vreemd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten