vrijdag 27 februari 2015

1974, Poolster, 24 uur per dag vliegrol op post tijdens een NAVO oefening

Op een gegeven moment deden we met het eskader mee met een NAVO oefening. De Poolster met twee Wasp helicopters en een paar Wasp helicopters vanaf de fregatten. Voor onze vliegende bemanningen was het goed geregeld want die mochten maar zes uur per dag vliegen waarvan twee uur 's nachts en ze hadden verplichte nachtrust. Dit gold echter niet voor de boordvliegtuigploeg en omdat de CDT echt operationeel wilde zijn was de Poolster aangewezen als sparedeck voor de andere heli's als onze helicopters in de hangaar stonden.  Normaal gesproken zou je dan geen vliegrol op post hoeven te hebben maar de CDT had in zijn wijsheid besloten dat vliegrol wel op post bleef.
Wij konden dus niet naar ons bedje en moesten vierentwintig uur per dag op post blijven. Daarvoor hadden we wel een paar stretchers gekregen zodat we daar in de hangaar op konden liggen.
Van slapen op die dingen kwam echter niet veel en na een paar dagen kreeg de dokter steeds meer vliegtuigmakers op bezoek met klachten zoals hoofdpijn. De ziekenpa die tijdens vliegrol ook veel in de hangaar vertoefde zag dat ons gedrag ook  wel behoorlijk veranderde en na drie dagen greep de dokter in en werden we eindelijk naar ons bedje gestuurd. Hierna zijn er ook betere werk en rusttijd regels ingevoerd.

Dit lijkt op een brand oefening

Hr Ms De Zeven Provincien op de achtergrond. De boordkist staat stevig afgelashed met tiedown frame, buitenboordspanning en telebrief ingeplugd.
Een rustig zeetje maar als je de foto boven en onder ziet maakt het schip toch leuke klapjes.


Onze luchtmacht vrienden kwamen ook regelmatig langsgieren met de starfighter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten