dinsdag 23 juni 2015

Begin jaren negentig, technisch assistent Maintenance engineer onderhoudsdienst De Kooy

Juni 1990 zat het werk van de invoergroep RIMSES erop en werd ik geplaatst als technisch assistent ME  configuratiebeheer bij de onderhoudsdienst.
De boomstructuur van de Lynx was gereed en nu moest de database verder worden gevuld om langzaam het RIMSES systeem in te voeren.
Op een gegeven moment starte ik 's morgens de computer en bleek opeens een gedeelte van de boomstructuur verdwenen te zijn waardoor het geheel niet meer werkte. Wat bleek, de werkvoorbereiders vonden de boomstructuur, die samengesteld was door de werkgroep met specialisten van VLITECH en Maynard, niet handig.
De werkvoorbereiders hadden daarvoor vergaderd met o.a. system engineer Peter Hoek en in hun oneindige wijsheid besloten een stuk uit de boom te knippen zonder na te denken over de consequenties voor configuratiebeheer en hadden het niet nodig gevonden mij hierover te informeren of te consulteren.

Men had een systeembeheerder opdracht gegeven 's nachts aanpassingen door te voeren en 's morgens lag dus het hele systeem plat.
Toen werd ik plotseling ingeschakeld om de boomstructuur aan te passen aan hun eisen die dus onmogelijk waren. Ik heb hun toen verteld dat ze het zelf maar op moesten lossen en ben rustig mijn krantje gaan lezen.
Op een gegeven moment werd ik gebeld door de Hoofd Onderhoudsdienst van Deventer of ik even op zijn kantoor kon komen om te praten.
Ik werd bijzonder vriendelijk ontvangen en de HOD vroeg me het een en ander uit te leggen om te kijken naar mogelijkheden om dit op te lossen. Ik kon hem overtuigen dat de boomstructuur hersteld moest worden en dat over deze boomstructuur uitgebreid was vergaderd door de invoergroep met alle kopstukken van toen. Hij had daarvoor al kontakt gehad met Ton Groot, toenmalig voorzitter van de werkgroep en die had blijkbaar verteld dat hij beter naar mij kon luisteren.
Uiteindelijk werd besloten om de boomstructuur weer in originele staat te brengen. Ik vond dat de verantwoordelijken zoals Peter Hoek dat wel mochten doen. Ik had het eigenlijk helemaal gehad, ik was ruim een jaar bezig geweest met invoeren en dat was door een beslissing van Peter Hoek teniet gedaan.
Omdat van Deventer me heel vriendelijk vroeg of ik aub de zaak kon herstellen ben ik toch maar aan het werk gegaan.
Ik was er bij een aantal mensen natuurlijk niet populair op geworden en dat bleek ook een paar jaar later maar daarover later in mijn blog.


Mijn bureau vooraan, aan de andere kant zat Liesbeth en achterin zit Arie van de Motoren afdeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten