zaterdag 16 mei 2015

20 augustus overgeplaatst van Kortenaer naar VSQ 860

Na de Kortenaer zat mijn varende plaatsing van bijna vier jaar erop en werd ik geplaatst bij VSQ 860. Ongeveer gelijktijdig werd de vaar en oefen toelage geintroduceerd, heel frustrerend. Tijdens de varende plaatsingen werd bij mij omdat ik niet getrouwd was een bedrag voor huisvesting en voeding ingehouden en de enige toelage was in die tijd de haven toelage van als ik me goed herinner 10 gulden per dag tot een maximum van 10 dagen per maand.
Opeens was er geen tekort meer van beschikbare WDV ers om te varen. Mijn laatste tripje was dan ook in november 1984 aan boord van de Kinsbergen. Als MLD er heb ik toch op negen verschillende schepen gevaren.

In die tijd heb ik de bemanning van VSQ 860 nog voorzien van bloemen en dat ging als volgt:
Een vriend van me was inkoper van bloemen op de veiling van Aalsmeer voor een grote exporteur. Hij kocht voor het weekend altijd extra bloemen in voor zichzelf om thuis in Andijk te verkopen. Zondag had hij dan altijd een voorraad over en hij leverde die 's avonds af in het cafe waar we elkaar ontmoetten.
De volgende dag had ik dan een kofferbak vol met bloemen voor de verkoop, niet altijd want als ik 's avonds een leuke dame tegen kwam stopte ik haar een paar bossen rozen in haar handen. Werd altijd op prijs gesteld.
Ik leegde maandagmorgen dan de vuilnisbakken van de avionica werkplaats en vulde die met water en bloemen. Gezellig toch?
Ik verkocht ze voor een weggeef prijs van een paar gulden per bos en hield bijna nooit iets over want er waren genoeg mensen die wel iets goed hadden te maken thuis (LOL). Er waren zelfs collega's die hun buren ook voorzagen van bloemen.

Op een gegevan moment echter hadden we hoog bezoek en de Commandant had blijkbaar opmerkingen gekregen. Hij riep me dus apart en vroeg of ik mijn handel wat minder zichtbaar kon maken. Hij zat in een moeilijk parket want hij was zelf een vaste klant.
Ik heb de bloemen daarna in de wasplaats neer gezet zonder toezicht en moest dus uitgaan van de eerlijkheid van de bemanning. Dit ging bijzonder goed en ik had zo dus een extra stap centje.

Sportdag met Kees Heuvel, Koos de Boer, Lou Dijkema, Cor Boeije Freek Prins en Dirk Heuvelman.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten